Jim Jones

Nästa vecka är det Fairtrade-vecka på bloggen! :D Jag har inte skrivit så mycket om Fairtrade den senaste tiden, så det vill jag göra nu. Det kommer fairtrade-tips, nyheter, och så kommer jag att fortsätta Project Fair Trade #1 som jag började på för länge sen. Missa inte det! :D

Idag har jag tittat på en dokumentär om Jim Jones. Den var mycket intressant och jag rekommenderar den verkligen! Den handlar om Jim Jones som år 1955 startade en församling, Peoples Temple. Han samlade medlemmar och predikade sin syn på livet. Han lyckades få 1000 medlemmar bland annat via bussturer genom Kalifornien. Folk flyttade dit och blev mycket verksamma i Peoples Temple. Men Jim Jones hjärntvättade folk genom att skapa en gemenskap och att mena att Peoples Temple var paradiset. De fick sysslor, en del jobbade 20 timmar om dagen, så de hann inte fundera över om budskapet, och Jim Jones gärninger, verkligen var bra. Dessutom bestämde Jim Jones att medlemmarna inte fick prata med varandra.

Det låter konstigt att Peoples Temple inte tappade medlemmar, och det är svårt att förklara. Men det var så många som hade lämnat sina liv i andra städer, de hade flyttat, hela familjer, och det är ett stort beslut att flytta därifrån.

Jim Jones tvingade personer att berätta om sina mest personliga saker. Han tvingade en kvinna att klä av sig helt inför församlingen. Och det var mycket mer han gjorde. När avhoppare av församlingen skrev om detta i tidningen satte Jim Jones genast en plan i verket, en plan som han haft ett tag. Han startade Jonestown - en liten by som byggdes upp ur ingenstans, mitt i djungeln, långt bort från någon stad. Medlemmarna följde honom till byn och bodde där. I en högtalare talade Jim ut meddelanden om hur USA var hemskt och ville stoppa dem. Han meddelade om en massa händelser utanför Jonestown som ingen kunde kontrollera om det var sant eller inte, eftersom att ingen fick ha kommunikation med omvärlden. Det var en del som ville lämna Jonestown, men dessa såg Jim till att de frågades ut inför hela församlingen tills de gav upp sina idéer.

Den 18 november 1978 var några reportrar där efter att ha hört rykten om att allt inte stod rätt till i Jonestown. När de var där vågade ingen säga öppet att de ville lämna stället, men de gav reportrarna lappar där de vädjade om hjälp. Reportrarna visade Jim lapparna i en intervju och han svarade med att det bara var lögner. När några medlemmar ville lämna Jonestown sköt Jims närmaste anhängare dem. Även reportrarna blev skutna. Samtidigt övertygade Jim sina anhängare att ta självmord i tron om att folk var på väg att tortera dem. De som var emot detta mördades utan församlingens kännedom. Den dagen dog 909 personer. Det kallas det största massmordet i modern historia.


Oj vad mycket text det blev! :/ Ja ja, jag orkar inte korta ner den. Men för er som vill se dokumentären så finns den på YouTube i 9st 10-minutersvideos. Men om ni inte vill se hela så kan ni kolla på den sjunde delen som handlar om reportrarnas besök i Jonestown HÄR. Titta gärna på den, jag rekommenderar!

Jim lyckas hjärntvätta dessa personer, han övertygar dem att ta självmord. Det är därför jag tycker att dokumentären om honom är så intressant - hur en person lyckas starta en rörelse och få dem att göra alla dessa saker.

Postat av: - MHANNAS.BLOGG.SE '

vill du göra bloglovin byte? :)) Om du vill det, följ mig och berätta vilket nr du blev, när du sagt till så följer jag dig direkt!

2012-03-19 @ 16:46:13
URL: http://mhannas.blogg.se/
Postat av: Isabelle :]

Hoppas du haft en bra start på veckan :D

2012-03-19 @ 18:51:05
URL: http://isaloll.blogg.se/
Postat av: Josefine Klashed

Nu ligger vinnarna av helgens blogg uppe. Gå in och se om det blev du som vann :)

http://josefineklashed.blogg.se/2012/march/vinnare-av-helgens-blogg-1.html

2012-03-19 @ 18:51:09
URL: http://josefineklashed.blogg.se/
Postat av: Sophie

Har också sett den dokumentären, tycker den var intressant.

2012-04-04 @ 17:51:16
URL: http://blogg.improveme.se/mssophie/

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: